Najczęściej zadawane pytania dot. tachografów i Pakietu Mobilności

Zobacz o co pytali uczestnicy naszych webinarów:

Czy służby kontrolne mają mocniejsze (wzmocnione) anteny DSRC od tych,które są wyposażone serwisy tachografów?

Tak. Służby kontrolne posiadają całkiem inny system. Często podczas kontroli poruszają się i muszą nieraz w ciągu sekundy
odczytywać dane z samochodów. Antena dla służb kosztuje 4-5 razy więcej niż dla
serwisu tachografów.

Czy przewód doaktualizacji VDO będzie można również użyć do aktualizacji map w tachografie?

Tak.  Aktualizacja map będzie wiązała się z aktualizacją softu samego tachografu. Przy przeprowadzaniu takiej aktualizacji, ten kabel będzie jednego rodzaju. Jeden rodzaj kabla będzie można wykorzystać
do aktualizacji 2 rzeczy. Proszę jednak pamiętać, że tachografy VDO komunikują się tylko z wersją oryginalną.

Jak jest w przypadku kary 12 tys. zł za brak tachografu w pojeździe. Czy można otrzymać kilka razy mandat za brak inteligentnego tachografu w tym samym pojeździe?

Mówiąc szczerze, taki pojazd nie powinien w ogóle brać udziału w transporcie drogowym. Powinien zostać zatrzymany i wyposażony w tachograf, wymagany przez aktualne prawo.
Otrzymanie kary na ten sam pojazd będzie prawdopodobnie niemożliwe. Dlaczego?
W momencie kontroli, będą Państwo musieli zapłacić karę od razu. Prawdopodobnie służby kontrolne nie pozwolą na dalszą jazdę i skierują samochód do najbliższego serwisu tachografów, gdzie fizycznie ten tachograf zostanie zmieniony.

W jaki sposób będą wgrywane nowe mapy ? Od kiedy ? Kto będzie mógł wgrywać nowe mapy?

Mapy dostarcza Unia Europejska.

Jeżeli pojawi się nowa mapa z zaktualizowanymi danymi, otrzymamy komunikat od Komisji Europejskiej, że przy następnej kalibracji będzie
obowiązek podniesienia wersji map. Jak wygląda taka aktualizacja map? Z racji,
iż samych map nie wgrywamy do tachografu, musimy zaktualizować całe
jego oprogramowanie. Taką aktualizację mogą wykonać tylko serwisy tachografów.

Czy jest możliwość "wysypania" bądź uszkodzenia tachografu w trakcie aktualizacji?

Tak, jest to możliwe.
Wynika to z faktu, iż do aktualizacji zazwyczaj wykorzystywane jest połączenie internetowe. W momencie, gdy stracimy takie połączenie, aktualizacja spada
do 0%. Musimy ponownie się połączyć i rozpocząć proces od nowa. W przypadku utraty zasilania podczas aktualizacji tachografu to tachograf niestety zostanie uszkodzony i nie będzie się nadawał do użytku.

Czy istnieje możliwość, że zabraknie tachografów?

Wymiana tachografów, czyli tzw. retrofit dotyczy całej Unii Europejskiej. Prognozujemy, że zainteresowanie tachografami wzrośnie w drugiej połowie roku. O tym, czy będzie wystarczająca ilość, decydują
producenci tachografów. O ile są w stanie ją przewidzieć, ponieważ opiera się na ogólnodostępnych statystykach, problemem może nie być dostępność tachografów, ale ich dostarczanie do serwisów i terminy wymian.
Obawiamy się, że pod koniec roku będzie takie zapotrzebowanie, że serwisy
tachografów nie będą miały mocy przerobowej.

Od kiedy wydawane są karty G2V2 ?

Karty wydawane są od września 2023 roku.

Co ciekawe, Polska jako jeden z pierwszych krajów europejskich wprowadził karty do regularnej sprzedaży.

Czy na kartach G1 i G2V1 dane o załadunku/rozładunku również będą zapisywane?

Tak. Są zapisywane, jednak obecnie te karty są wymieniane. Jedyne karty, która będą wykorzystywane to G2V1 i G2V2.

Jakim przyrządem będziemy aktualizować mapy i oprogramowanie? Skąd będziemy wiedzieć, że pojawiły się nowe wersje?

Mapy będzie aktualizować
urządzeniem służącym do kalibracji tachografów. Będzie to wykonywał uprawniony
do tego serwis tachografów cyfrowych.

Czy w związku z tym, że w niektórych pojazdach (np.DAF) jest konfiguracja VDO 4.0 z modułem DSRC Stoneridge, firma VDO przewidziała możliwość aktualizacji modułu DSCR?

Aktualizacja modułów DSRC marki Stonerdige ma zostać wprowadzona
w przyszłości do urządzeń kalibracyjnychVDO.

Jeżeli auta jeżdżą tylko po kraju, to nie musimy wymieniać tachografów? Zarówno do 3,5 tony jaki powyżej ?

Tak, wymiana retrofitowa dotyczy
tylko i wyłącznie transportu międzynarodowego.

Czy po wymianie tachografu na 4.1 skończą się kalibracje poza obszarem warsztatu?

W Polsce kalibrację możemy wykonywać tylko w miejscu, które zostało zgłoszone do Głównego Urzędu Miar. Czy kalibracje wyjazdowe się skończą – to tutaj prosimy o kontakt z GUM.

Czy rejestrację kodu firmy/ kierowca może ją wpisać raz na kartę, dotyczy to ustawień per tachograf? Co w przypadku zmiany pracodawcy?

To wykonujemy w danym tachografie.
Jeżeli kierowca zmieni sobie firmę i zaloguje się w innej ciężarówce, będzie
mógł wykonać rejestrację ponownie.

Jaki jest koszt wymiany tachografu?

Koszt wymiany jest ustalany indywidualnie z obsługującym Państwa serwisem.

Zapraszamy do kontaktu
z serwisami LONTEX: d.urbas@lontex.pl

Czy w przypadku awarii tachografu w samochodzie, który nie pochodzi z krajów EU, musimy wymienić gona G2V2 z pełną funkcjonalnością?

Na ten temat nie mamy jednoznacznej
odpowiedzi. Obecnie Stowarzyszenie CORTE (którego jesteśmy członkiem) debatuje nad rozwiązaniami. Podejrzewamy, że skończy się to tym, że również będą musiały
zostać wyposażone w tachografy najnowszej generacji.

Co z wymianą starszych tachografów w przypadku uszkodzenia 3.0, który jeździ po kraju?

Jeżeli uszkodzi się tachograf 3.0, czyli tachograf cyfrowy, można wymienić go na ten sam model bądź na tachograf 4.0. Cyfrowe tachografy wymieniamy na wersję nie niższą, która była zainstalowana poprzednio.

Ile jest tachografów do wymiany?

My szacujemy, że jest ok. 300 tysięcy tachografów do wymiany w Polsce.

Jak wygląda sytuacja z błędem przy sczytywaniu po wprowadzeniu nr rej za pomocą karty przedsiębiorstwa? Czy będzie wprowadzana aktualizacja? 4TRANS ma podobno stały problem. Klienci wprowadzają w tachografie 4.1 nr rej za pomocą karty przedsiębiorstwa przy fabrycznej.

Temat błędu jest firmie Lontex znany. Jesteśmy w stałym kontakcie z producentem i innymi serwisami. Obecnie, mamy taką informację, by nie używać kart firmowych do wprowadzania nr
rejestracyjnego pojazdu w tachografie 4.1. ponieważ generuje to błędy, które później oznaczają się tym, że
program 4TRANS wyrzuca certyfikaty pobrania, które są złe (mimo że są dobre). Nie zaburza to jednak w żaden sposób rejestracji czasu
pracy kierowcy oraz pracy tachografu.

Czy nowy nieaktywny 4.0 będzie można montować w samochodach wykorzystywanych w transporcie krajowym, zamiast na przykład 3.0?

Tak. Będzie można.

Czy można zamontować tachograf 4.0 do pojazdu w transporcie krajowym?

Tak, ale pod pewnymi warunkami i tylko w następującej konfiguracji,czyli  wymieniamy tachograf cyfrowy na tachograf 4.0.

Z jakiego powodu niemożna instalować tachografów G2V1 (VDO 4,0 SE 8,0) nawet w ruchu krajowym?

W przypadku konieczności
wymiany inteligentnego tachografu w wersji 1 (np. DTCO 4.0 lub 4.0e) po 21.08.2023 z powodu usterki, należy go wymienić na inteligentny tachograf w wersji 2 (np. DTCO 4.1).

Ile czasu zajmuje średnio wymiana tachografu 1B na Smart2 ?

Nie jesteśmy w stanie dokładnie określić czasu wymiany, ponieważ wpływa na nią wiele rzeczy m.in. umiejętności techników, dostępność tachografów, rodzaj ciężarówki itd. W jednej ciężarówce wymiana może około 2h. Dokładne informacje na temat wymiany tachografu udzielą nasi specjaliści.

Gwarancja na tachograf VDO to 24 miesiące od daty aktywacji. A ile czasu od daty produkcji?

Jest to 30 miesięcy od daty wybitej na obudowie tachografu czyli na tabliczce znamionowej.

Czy samochody jeżdżące tylko na Ukrainę mają obowiązek wymiany tachografu?

Samochody wykorzystywane w transporcie pomiędzy Polską a
Ukrainą, nie muszą mieć zamontowanych najnowszych tachografów. Pakiet Mobilności
dotyczy przekraczania granic innego kraju członkowskiego.

Czy na karcie warsztatowej też będzie dodane oznaczenie G2V2? Czy pojawi się tylko na kartach kierowców?

Na kartach nowej generacji jest oznaczenie tylko G2.

Czy firmy zarejestrowane poza UE, również mają obowiązek montować tachografy najnowszej generacji, aby poruszać się po UE?

Ciężko odpowiedzieć na to pytanie, ponieważ te firmy obowiązuje umowa AETR (inaczej  Umowa europejska
dotycząca pracy załóg pojazdów wykonujących międzynarodowe przewozy drogowe.) Temat obecnie jest analizowany przez odpowiednie komisje np. CORTE. Myślimy, że gdy zostanie uzgodniona ostateczna interpretacja przepisów, pojawi się oficjalny komunikat ze strony organów.  

Od czego zależy fakt, że wersja mapy tachografu nie zawsze jest generowana na raporcie po kalibracji? Przykładowo kalibruję dwa tachografy, wykonuję te same kroki, a na jednym raporcie jest wyszczególniona wersja mapy, na drugim nie. Posiadamy tablet VDO V1.

Może to wynikać ze zbyt dużej ilości plików cookies i urządzenie może mieć zakłócenia. Najlepiej je wyczyścić, przywrócić tablet do ustawień fabrycznych i powinno wszystko działać.
Jeżeli będą pojawiać się takie sytuacje, zapraszamy do kontaktu z serwisem.

Jak postąpić w sytuacji, gdy samochód firmowy przyjeżdża do serwisu z zamontowanym już tachografem smart z prośbą o kalibrację?

W myśl przepisów taka sytuacja nie powinna mieć miejsca. Wymianę, naprawę,badanie czy kalibrację tachografów mogą wykonywać tylko i wyłącznie serwisy tachografów, które zostały zatwierdzone i wpisane do rejestru przez Główny Urząd Miar.

Czy do odczytu najnowszych kart kierowców trzeba używać czytnika po aktualizacji?

Tak, jak najbardziej. Jeżeli wykorzystujemy najnowsze tachografy czy karty kierowcy, one mają inne klucze
kryptograficzne. By wszystkie certyfikaty pobrań się zgadzały, najlepiej będzie
zaktualizować używany czytnik tak by radził sobie z znaczeniem G2V2.

Jakie docelowo funkcjonalności będą obsługiwane via Bluetooth? Proszę o podanie wszystkich. Nie mogę znaleźć w Internecie załączników, które to opisują (w dokumentacji tachografów jest tylko odwołanie do innych dokumentów).

Jest to bardzo szeroki temat. Wszystko zależy od tego, jak
dana aplikacja zostanie stworzona. Wszystkiego dowiemy się w momencie wypuszczenia
aplikacji przez producentów będziemy już w pełni wiedzieć, jakie funkcjonalności będą obsługiwane przez Bluetooth.

Głównym założeniem systemu ITS, czyli między innymi
komunikacji  Bluetooth, jest ułatwienie pracy
kierowcy. Naszym zdaniem aplikacja pomoże w badaniu czasu pracy kierowcy,
oznaczaniu rozładunków/załadunków itd.

Funkcja DDS- > SRE -> Czy istnieje możliwość uruchmienia za pomocą Tabletu VDO? Brak tej funkcji powoduje, że nie przekazują się dane czasu pracy na desce (model Scania).

Producent tachografów VDO pracuje obecnie nad tym, by taka funkcja była możliwa. Niestety nieznamy daty, kiedyzostanie ona wprowadzona.

Po wymianie tachografu na 4.1 pojawia się błąd 96 "anomalia GNSS". Jaka może być tego przyczyna?

Spotkaliśmy się z takimi przypadkami, jednak nie do końca możemy się zgodzić, że jest to kwestia tachografu 4.1. Najczęściej tego typu błąd pojawiał się w tachografach SE5000, czyli Stoneridge’ach. Błąd zakłócania systemu GNSS pojawia się głównie poprzez zakłócanie systemu innymi urządzeniami np.cb radiem czy systemy GPS.

Jaka minimalna ilość satelit potrzebna jest, aby tachograf poprawnie odczytał pozycję?

Minimum 4 satelity. Prosimy pamiętać, że taka sytuacja zdarza się jedynie na hali. W momencie, gdy pojazd jest na zewnątrz, porusza się po drogach, sygnał satelit jest tak mocny, że ich przybywa.

Dlaczego w tachografie VDO pojawia się błąd 96? Pojazd IVECO EUROCARGO.

Proponujemy podłączyć zewnętrzną antenę GNSS z tyłu do niebieskiego gniaza i wyprowadzić ją, oddalić od innych urządzeń, które mogą zakłócić sygnał. Oczywiście należy wtedy zmienić ustawienia na tachografie – korzystanie
z zewnętrznej anteny GNSS.